pondělí 9. prosince 2024

Staré umění okolo nás (23.) – Vánoční grafika z archivu slánské Trhliny

Předvánoční odbočení z putování za starým uměním regionu bylo věnováno novoroční grafice, dopisům s vánoční tematikou, se kterou se setkal přednášející při přípravě výstav Slánské Trhliny I.Slánské Trhliny II. a expozice Ludvík Kuba a Slaný.

(a.) SLÁNSKÁ TRHLINA.  Na počátku slánské Trhliny bylo přátelství dvou lidí – Josefa Čížka (1883–1945) a Josefa Kyliese (1890–1946), přátelství, které rozdělila až smrt Josefa Čížka v Terezíně v dubnu 1945. Čížek ve svých denících vzpomíná, že když se v roce 1914 stal náčelníkem slánského Sokola, seznámil se s Josefem Kyliesem, jenž tehdy začínal jako mladý úředník Hospodářského družstva ve Slaném. Brzy na to vypukla světová válka a Kylies rukoval do Haliče na frontu. Z této válečné etapy se zachovalo mnoho Kyliesem „kreslených pohlednic“. On sám byl na frontě raněn na ruce, popravdě řečeno zranění si způsobil sám, když viděl ty hrůzy okolo sebe. A jako raněný se v létě 1915 dostal do Slaného a jeho první cesta po ubytování ve vojenské nemocnici vedla právě k Josefu Čížkovi. K němu pak docházel denně a u druhého psacího stolu v kanceláři pilně kreslil. Ke Kyliesovi a Čížkovi se posléze připojil František Bouda. Svá díla představovali na výstavách v místní sokolovně a měli úspěch. A tak vznikl umělecký odbor slánského Sokola. Jak poznamenal Josef Čížek, odbor nikým nevolený, ale sokolskou jednotou uznávaný. A přidávali se postupně další … Karel Čížek, MUDr. Rubeš, Jiří Včelák, Karel Kučera.

Společně se setkávali v neděli dopoledne v „trhlině“ – v kanceláři firmy Aloise Čížka, původně mýtném domku čp. 171 (dnes Třebízského ulice), kde debatovali o kultuře a umění. Název Trhlina nebyl zcela originální, jmenoval se tak Klub cyklistů na Královských Vinohradech. Měli prý snahu označení změnit, ale vyšla naplano. Později Josef Kylies zmínil, že v úsilí propagovat umění a rozvíjet vlastní tvorbu zůstávala slánská jednota v celorepublikové organizaci „bílou vránou“.

Z celé řady osobností spojených s trhlináři musíme uvést Ludvíka Kubu a pak další české umělce – grafika a vyhledávaného ilustrátora Václava Fialu. Do Slaného přijížděl z Turnova Karel Vik, z jihu Čech Alois Moravec, nesmíme opomenout také ženy malířky – Pavlu Vicenovou-Rousovou, Zdeňku Vorlovou-Vlčkovou a Julii Mezerovou, manželku slánského architekta Aloise Mezery. A ve výčtu nemohou chybět hollaristé – T. F. Šimon, Vladimír Silovský, Cyril Bouda, Vladimír Pukl, Antonín Majer, František Kobliha, Viktor Stretti a Mario Stretti.  

 (b.) NOVOROČENKY JOSEFA KYLIESE – vynikajícího kreslíře a pohotového karikaturisty, o čemž výmluvně vypovídají jeho kresby v kronice Sny a život, která je jedinečným zdrojem informací o činnosti Trhliny. Kyliesova novoroční přání dokumentují tísnivou atmosféru období před německou okupací a temnou dobu protektorátu, byly však povzbuzením pro jeho druhy a přátele.

(c.) Zaujaly vánoční kresby ALOISE MORAVCE – rázovitého Jihočecha, který do Slaného často zajížděl. Ten také vedl trhlináře na několikadenní anabázi po cestách okolo Trhových Svin. Výmluvné je vánoční přání, na kterém zachytil básníka a autora Země zamyšlené Ladislava Stehlíka v příběhu, jak básník pro něho chytil kapra a jak rybu po zjištění, že se adresát nenalézá doma, šel pustit zpět do rybníku.     

(d.) Novoroční pozdravy Karla Vika jsou svědectvím o jeho vztahu k Turnovsku, zejména jeho dřevořezy z období před rokem 1939 vypovídají o vroucím vztahu ke krajině Českého ráje. Naštěstí jeho válečné návrhy novoročenek, třeba ta z roku 1940, unikly zrakům okupačních slídilů.

(e.) Z novoročenek HOLARISTŮ vynikly práce T. F. Šimona, Viktora Strettiho a také Václava Fialy s jeho pohledem na Slaný z roku 1943.   

P. S. Podklady – prezentace přednášky, „obrazové skriptum“ a další studijní podklady – budou posluchačům zaslány e-mailem.

Žádné komentáře:

Okomentovat