pondělí 25. listopadu 2024

Staré umění okolo nás (22.) – Svatojánská pouť (2. část)

(a.) Hospozínek (Paršenk), kaple sv. Jana Nepomuckého z roku 1711 jedna z nejstarších svatojánských svatyní vůbec, a to včetně Prahy. Stavebník – Anna Polyxena hraběnka z Clary-Aldringen, rozená des Fours, zažádala 14. 9. 1711 arcibiskupskou konzistoř v Praze o povolení dát kapli vysvětit, a to mučedníku Janu Nepomuckému, ale protože nebyl ještě ani blahořečen, připojila, aby se tak dělo pod záštitou blahoslavené Panny Marie Pomocné. Tento fakt dodnes připomíná socha Panny Marie Pomocné na štítu průčelí. Zajímavá je i architektonická kvalita památky – ohlas na Santiniovo dílo, třeba na kostel Panny Marie Vítězné na Bílé Hoře, 1710–1714. Anna Polyxena hraběnka z Clary-Aldringen dala v letech 1722–1726 vystavět v Nových Mitrovicích, které byly součástí jejího spálenopoříčského panství, rovněž kapli sv. Jana Nepomuckého. Je architektonicky sice výpravnější než kaple v Hospozínku, ale dispozičně stejného řešení, a to včetně centrální svatyně. U kaple v Nových Mitrovicích bývá zvažováno Santiniho autorství.

(b.) F. K. Palko a Slaný, oltářní obraz sv. Jana Nepomuckého v kostele sv. Gotharda (kol. r. 1770) odpovídá, a to i v drobnostech, Baltzerově grafice, která reprodukuje obraz sv. Jana Nepomuckého od  F. K. Palka († 1673). Autorství slánského obrazu zůstává otázkou, snad se jedná o dobovou kopii Palkova originálu, který však zatím nebyl nalezen. Nedávno publikovaný obraz sv. Jana Nepomuckého (Svatý na mostě, katalog výstavy ku příležitosti výročí 280 let od svatořečení Jana Nepomuckého, 2009) spojovaný se zmíněnou Baltzerovou grafikou, se však od ní v řadě podstatných detailů odlišuje; tu naopak i v jednotlivostech respektuje slánské plátno. V tomto ohledu představuje slánský sv. Jan jedinečný a vskutku ojedinělý doklad ohlasu Palkova malířského díla.


 (c.) Velvary, Vraný, Budenice – svatojánské sochařské „top památky“ – ve Velvarech naproti kostelu sv. Jiří zhotovená v roce 1730, a to jako reakce na svatořečení Jana Nepomuckého. Dílo má mimořádnou sochařskou kvalitu – všimneme si nenásilného rotačního pohybu, gesta ruky se sejmutým biretem. Pozornost byla věnována restaurování památky v letech 1993 a 1994 (doplnění ruky s biretem) i obnově a doplnění kamenné balustrády v roce 2016. Skulptura sv. Jana ve Vraném na návsi (kolem r. 1740) je také pojednána v lehkém rotačním pohybu se sejmutým biretem; na soklu motiv svržení sv. Jana z mostu. Stavebníkem byla Metropolitní kapitula sv. Víta. Posluchače upoutala mohutná raně barokní socha sv. Jana v Budenicích (kol. r. 1710), která dříve stála u zámku a později, po jeho rozšíření, ji přenesli na začátek aleje do Zlonic. Památka má novější sokl a její obnovu prováděli akad. soch. Jiří Kačer a Marcela Kačerová v letech 1994–1995, kteří doplnili původní hlavu sochy, jež byla po vandalském zásahu deponována na budenické faře.

(d.) Svatojánský příběh z Ješína, nejen rezavý trn – socha se původně snad nacházela na mostě nad Červeným potokem a později byla přemístěna na náves za kapličku. Po havárii v r. 1998, způsobené rezavým trnem (skulptura se roztrhla na několik kusů), byly její části deponovány ve velvarském muzeu. Posléze, zásluhou města Velvar, byla kamenosochařem Janem Kytkou († 2023) a akad. soch. Jiřím Kaifoszem restaurována. Dnes se nachází v expozici městského muzea ve Velvarech.

(e.) Mučedník nad vodami – sv. Jan Nepomucký dříve zdobil řadu kamenných mostů v regionu – připomenuty památky ve Zlonicích, Tmáni a Královicích u Slaného. Zmíněna také obnova svatojánské sochy ve Slaném, která po dlouhou dobu stála v areálu karmelitánského kláštera. Po opravě v roce 2022 dalo město památku přenést na nové místo poblíž mateřské školy U labutí; při obnově doplněna hlava světce (akad. soch. Jarmil Plachý). Uvedeny také sochy na studních – Kvílice (dvůr čp. 15), Zlonice (u děkanství, po obnově v expozici Památníku Antonína Dvořáka).   

(f) „Windsurfing v Honicích“ – Jan Nepomuk na rybě – socha původně na podstavci na návsi ... kolem r. 1860 stála pouze na podstavci dřevěná socha, nyní za sklem v kapli umístěná. Vždy na sv. Jana rozeklenula se nad ní bouda z prken s lampami, prkna k boudě bývala vždy složena v kovárně na klenutí... (informace z farní kroniky). Později vybudována stávající kaple (nedávno městem Stochov pietně obnovena). Zaujme pozoruhodné provedení plastiky sv. Jana Nepomuckého.  

K zapamatování • kaple sv. Jana Nepomuckého v Hospozínku, rané zasvěcení, architektonická kvalita • významné sochařské památky – Velvary, Vraný, Budenice • obnova sv. Jana Nepomuckého z Ješína • kaple sv. Jana Nepomuckého v Honicích •

P. S. Podklady – prezentace přednášky, „obrazové skriptum“ a další studijní podklady – budou posluchačům zaslány e-mailem.

Žádné komentáře:

Okomentovat