Družec, kostel Nanebevzetí Panny Marie – areál hřbitova (2020) |
(a) Družecká madona --- poznámky na okraj výstavy Nad slunce krásnější v Západočeské galerii (2020/2021); na této výstavě prezentována také Madona družecká, ale mimo katalog vystavených děl (škoda). Pro vřazení družecké sochy do kontextu české gotické plastiky věnována pozornost českému krásnému slohu – výraz „český“ teritoriální, nikoliv etnický; tato díla vytvořili spíše německy mluvící sochaři. Zmíněn vliv arcibiskupa Jana z Jenštejna († 1400) a jeho duchovního prostředí. Úcta ke krásnoslohým madonám připomenuta vyznáním salcburského řeholníka – Tvá krása všechnu krásu překonává, ty jsi všech andělů Paní (z katalogu výstavy Krásné madony, Salcburk litý kámen kolem roku 1400, která proběhla v Národní galerii 2019/2020). Zmíněno kritické hodnocení památek krásného slohu z úst reformátorů – Matěj z Janova, Jan Hus, který upozornil, že artismus krásných madon odvádí pozornost od Krista, a to nejen kvůli estetické libosti, ale i kvůli někdy až smyslným představám. Na obrazových příkladech naznačena geneze slohu – průnik parléřovského sochařství a malířského díla Mistra Třeboňského oltáře. Demonstrován slohový výraz – všude proniká dekorativní tendence, která zbavuje i tragická témata (pieta) hloubek beznaděje a převádí je na pomezí hry (tak poznamenává český kunsthistorik Albert Kutal, 1962).
![]() |
| Madone ze Družce a Plzeňská madona --- porovnání |
Σ Družecká madona (Assumpta) je nejstarší mariánskou gotickou plastikou
v regionu, svým slohovým pojednáním a ikonografií má blízko k Plzeňské
madoně (byť zrcadlově obrácena, malého Ježíška drží v pravé ruce). V případě
družecké památky se však jedná o madonu na půlměsíci (Assumptu), u Plzeňské madony
tomu tak není. Byl připomenut vztah k pražské katedrále sv. Víta (jak před
časem naznačila Milena Bártlová). Restaurování Družecké madony proběhlo v
letech 1995–1996 (akad. mal. Markéta Pavlíková, památka byla hodně poškozená, konstatováno,
že hlavička Ježíška je novější, nahrazená někdy po roce 1940 starší, slohově nevhodnou
a již také nepůvodní).
![]() |
| Restaurování Družecké madony |
![]() |
(c) Druhý život Družecké madony v baroku ---zpráva o putování k Družecké madoně v roce 1677 podle záznamů tehdejšího faráře Václava Alexia Zelenky. Barokní pověst o „zkamenělci“, příběh, který se objevuje ve zkratce na barokních grafikách, obrazech. Ohlas úcty k Družecké Panně Marii v okolí (oltář v kostele sv. Štěpána v Pcherách, vyobrazení v ambitech mariánského poutního kostela na Bílé hoře, na sochařské výzdobě baziliky na Svaté Hoře u Příbrami.
![]() |
| Družecká madona – barokní obraz a grafika |
(f) Kamenické práce – kameníci
z Dokes a okolí (otevřeny lomy, pískovec žehrovák), vzorem pro kamenné
hlavice na průčelí družeckého kostela štukové hlavice v interiéru
klášterního kostela františkánů v Slaném (stejný stavebník – Bernard Ignác
z Martinic). Cenný náhrobník Alžběty Artmanové (Hartmanové) z Velké Dobré
(† 1721) ve tvaru srdce, mariánský sloup na návsi – dílo dokeského kameníka
Krana (Grana).
(e) Vojtěch Sucharda – pamětní deska v předsíni kostela připomíná předčasně zemřelého teologa
a spisovatele premonstráta Ludolfa Františka Czermina, který zemřel 1. 6. 1943
v sanatoriu v Jevíčku. Desku Vojty Suchardy požehnal v roce 1944
strahovský opat Stanislav Bohuslav Jarolímek († 1951); v katalogu děl na
souborné Suchardově výstavě v roce 1977 není družecká pozoruhodná památka
uvedena.


.jpg)

.jpg)


Žádné komentáře:
Okomentovat