pondělí 20. ledna 2025

Staré umění okolo nás (25.) – Smečno a jeho památky (2. část)

(a.) Další práce I. F. Platzera ve smečenském kostele. Z Platzerovy tvorby se dochovaly, vedle svatojánského oltáře, další jeho práce – středové části bočních oltářů, pozoruhodné reliéfy Korunování Panny Marie a Poslední večeře (s Platzerovým autorstvím může souviset i kazatelna a socha Piety). Práce Platzerovy dílny ve Smečně uzavírá architektura hlavního oltáře s rozměrným obrazem od malíře Antonína Tuvory z let 1784–1785. Do jaké míry se podílel na této zakázce ještě I. F. Platzer, je otázkou. Realizace dílny po smrti Ignáce Františka, kdy se vedení ujal Ignác Michal Platzer, se v mnohém podobají smečenskému hlavnímu oltáři. Stejně, byť prostorově úsporněji (bez bočních branek se sochami), je řešen oltář v kostele sv. Gotharda v Bubenči, a to včetně motivu desatera nad oltářním obrazem. Ve Smečně připomínají I. M. Platzera i dekorativní vázy, které použil také na oltáři kaple na zámku Kozel u Plzně. Platzerovu sochařskou práci charakterizují zejména bíle štafírované plastiky sv. Petra a sv. Pavla, ty již vykazují slohové ztuhnutí a postrádají v řezbářském pojednání hravost a křehkost děl předcházejícího období.   

(b.) Osobnost Jiřího Adama hraběte z Martinic (* 1645, † 1714), diplomat ve službách Habsburků (vyslancem v Anglii, Portugalsku, Polsku a v letech 1695–1700 velvyslancem ve Vatikánu). Poté zastával vysoké funkce u císařského dvora ve Vídni, kde byl nejvyšším dvorským maršálkem, nakonec byl krátce i místokrálem v Neapoli (1707). Připomenutí pražského Martinického paláce, který dal vystavět podle návrhu italského architekta Carla Fontany v letech 1701–1704; plány pořídil za svého pobytu v Římě. Za smečenského děkana Josefa Matyáše Nespěšného byly v roce 1703 slavnostně přeneseny do Smečna ostatky mučedníků Constantia a Fortunata, které hrabě Jiří Adam z Martinic získal od papeže Inocence XII. Památkou na smečenského hraběte jsou také dva obelisky před smečenským zámkem (1701).


(c.) Osobnosti Marie Josefy ze Šternberka († 1747), vdově po hraběti Jiřím Adamu II. z Martinic, bude třeba při dalším bádání věnovat větší pozornost. Zdá se, že právě pro ni objednával Michal hrabě z Martinic sochařské památky u Platzera (její znak je umístěn na trojičním sousoší a byl i na sv. Donátu). Za ní mohla ostatně probíhat stavba saly terreny, její malířská výzdoba a nakonec sochařská výzdoba parku.

(d.) Doteky antické kultury, sochařská výzdoba parku, vynikající skulptury – dva výjevy z Herkulovských úkolů – (1) Herkules zápasí s Nemejským lvem (někdy uváděna jako socha Samsona) a (2) Herkules se psem Kerberem. Dále dvě sochy na bráně směrem k bývalé bažantnici – bohyně Pomona a Flora.


(e) Constantia et Fortitudine – hold císaři Karlu VI. ve Smečně (?)
. Freska Jana Karla Kováře v sale terreně od Kiliána Ignáce Dientzenhofera – dva výjevy z římských dějin: Mucius Scaevola a Horatius Cocles. Podnět k zobrazenému výjevu dal patrně nezapomenutelný zážitek ze slavnostní barokní opery Costanza e Fortezza (díla o třech dějstvích) složené roku 1723 rakouským skladatelem Johannem Josephem Fuxem na libreto Pietra Pariatiho. Premiéra opery proběhla 28. srpna 1723 během korunovačního pobytu císařského páru Karla VI. a Alžběty Kristýny v Praze (k opeře viz také výstava Baroko v Bavorsku a Čechách v Národním muzeu v Praze, katalog výstavy). Dvě klíčové scény prvního a druhého dějství – Boj Římana Horacia Cocleta proti etruské přesile na mostě přes řeku Tiber a hrdinský čin chrabrého Římana Mucia Scaevoly, který si v etruském vojenském táboře před zraky krále Porsenny raději spálil pravou ruku v ohni, než by vyzradil jména svých spolubojovníků – se staly i námětem pro smečenskou fresku. Deviza Constantia et Fortitudine (stálost a statečnost) byla také heslo císaře Karla VI.   

(f) Sv. Barbora, patronka dobré smrti. K ikonografii oltáře sv. Barbory ve smečenském kostele. Připomínka památky kaple sv. Barbory v Praze poblíž kapucínského kláštera na Hradčanech. Pověst o lupiči Chlévcovi a jeho modlitbě ke sv. Barboře – patronce dobré smrti, jak ji zaznamenal Václav Hájek z Libočan. Analogická vyobrazení (Nabdín, Unhošť, Cítoliby, Litoměřice).

K zapamatování • význam Smečna pro dílo Platzerovy dílny • ikonografie fresky v sale terreně, možný vztah k opeře Costanza e Fortezza (1723) • ikonografie sv. Barbory, patronky dobré smrti •

P. S. Podklady – prezentace přednášky, „obrazové skriptum“ a další studijní podklady – budou posluchačům zaslány e-mailem.

Žádné komentáře:

Okomentovat