Václav Fiala, Řevničov čp. 86, 1941 |
(b) Na Slánsku a Kladensku sehrála velkou úlohu Národopisná výstava českoslovanská (1895). Některé předměty na ní vystavené je dodnes možné spatřit v expozici Vlastivědného muzea v Slaném. Výstava podnítila zájem o poznání lidové architektury – o lidovém stavitelství psal Ferdinand Velc (stati Lepenice na Slánsku v časopise Český lid), významná fotografická dokumentace lidové architektury Františka Durase (* 1852, † 1931 Slaný), uvedena řada příkladů lidových stavení z okolí (Tuchlovice, Honice, Kačice atd.).
(c) Připomínka díla Václava Fialy a jeho kreseb lidového stavitelství na Novostrašecku – sloužily jako podklady pro rozměrné malované panely v nové záložně. Výsledky badatelské činnosti v terénu (Volfová, Kuchyňka, Přibyl) prezentovány na výstavě Novostrašecko na kresbách Václava Fialy v roce 1995 ve slánském a rakovnickém muzeu. Později řadu upřesnění k jeho práci na Novostrašecku přinesla nově objevená korespondence malíře s vedením slánské spořitelny, která Fialovu práci a stavbu pobočky spořitelny v Novém Strašecí financovala.
(d) Klíčová úloha budování muzea ve Třebízi, a to nejen pro opravu památek lidové architektury na Slánsku, ale i nová etapa ve sbírkotvorné činnosti slánského muzea – významná osobnost v této oblasti bývalá ředitelka slánského muzea Božena Franková (více viz studijní literatura – Slánské rozhovory 2021, Národopisné Slánsko, stať Boženy Frankové, Na začátku – vzpomínky na založení Národopisného muzea Slánska). Význam průzkumu a pasportizace památek lidového stavitelství na okrese Kladno, který vedl ing. arch. Jiří Škabrada v roce 1985.
(e) Zastavení u třech památek lidového stavitelství v regionu – úspěšná oprava špýcharu u čp. 7 v Královicích u Slaného, náročné tesařské práce, protézování hrázděné konstrukce atd. Zanikající usedlost čp. 15 v Hořešovičkách – limity památkové ochrany a náročnost oprav. Statek rodiny Starých čp. 18 v Šlapanicích – původně U Šťastných (1694), statek se rozdělil, od roku 1753 v držení rodiny Starých. Přízemní budova vyhořela v roce 1835, poté vystavěna nová stávající patrová budova. Na zárubni dveří hlavního chléva datace 1793. Příklad zděné usedlosti z kamene – rozlehlé stavení, památková ochrana obtížná.
(f) Kaple – tradiční doplněk návsí regionu. Příkladem obnovená kaple v Lotouši (město Slaný), nalezeny nástěnné malby, ty se váží k obrazu Panny Marie Pasovské (Maria–hilfe), který byl kdysi (před rokem 1989), deponován v kladenském muzeu. Příklad rustikalizace, poselštění – v porovnání s obrazem Panny Marie Pasovské z kostela sv. Mikuláše ve Vrapicích.
(g) Muzejní předměty lidové kultury v expozici slánského muzea, skříně (více viz studijní literatura – Slánské rozhovory 2021, Národopisné Slánsko, stať Heleny Mevaldové, Lidový malovaný nábytek na Slánsku), podmalby na skle, lidová plastika Piety z Řisut ve srovnání s vysokým uměním – Pietou od F. I. Platzera ze smečenského kostela.(h) Nad fotografií památek drobného lidového umění v kostele sv. Jakuba v Řisutech. Tyto artefakty později zanikly, ale přesto promlouvají, třeba drobná plastika Panny Marie Svatohorské, zhotovené v roce 1882 u příležitosti 150. výročí korunovace svatohorské Madony) – připomenutí ikonografie Panny Marie Svatohorské (socha v Rakovníku, Vraném, Všetaty u Rakovníka atd.).K zapamatování •• lepenice na Slánsku – příklady (špýchárek v Královicích, usedlost čp. 15 v Hořešovičkách • Kresby Václava Fialy na Novostrašecku, malovaný panel v budově městského úřadu v Novém Strašecí• úloha muzea v přírodě ve Třebízi pro poznání památek lidové architektury • obraz Panny Marie Pasovské – jedno z nejčastějších mariánských vyobrazení našich kaplí a kostelů (Vrapice, Hájek atd.)••
Podmalby na skle z slánského muzea |
Žádné komentáře:
Okomentovat