Kostel sv. Jiří v Lukově (říjen 2005) |
(a) Základní typy románské církevní architektury --- rotunda, podélný kostel s apsidou; celkový přehled románské církevní architektury v regionu, nová zjištění po vydání souborného díla Anežky Merhautové, Raně středověká architektura v Čechách, Praha 1971 (např. barokní plán kostela ve Zlonicích se zákresem rotundy atd.).
(b) Pro lepší porozumění smyslu
církevní architektury několik informací z církevní věrouky, která se
promítá do stavby kostela, do jeho liturgického prostoru; existencionální
význam víry – KREDO – o nedělích a slavnostech, základní církevní pravdy.
(c) Lukov --- půdorys obce, statek
čp. 24, zájezdní hostinec (čp. 4). Kostel sv. Jiří (patronát Metropolitní
kapitula sv. Víta), areál chrámu, hřbitov, kostnice. Rotunda (13. stol.),
vnitřní zařízení kostela poničeno, ve většině deponováno – rekonstrukce na
základě fotografické dokumentace pořízené v roce 1991. Hlavní oltář sv.
Jiří přenesen z kostela sv. Jana a Pavla v Krtni, pozdně gotická
socha Ukřižovaného (kol. r. 1500). Zvony – Jakub od Brikcího z Cimperka (1589),
novozákonní text z Listu sv. Jakuba (1,22-24) převzat z Melantrichovy
bible (1549), tzn. památka nejen výtvarná. Druhý zvon z roku 1784 (sv. Vít)
od Františka Antonína Franka.
(d) Ředhošť --- při pohledu na České
středohoří byla připomenuta památka předčasně zesnulého PhDr. Ivo Markvarta (*
1956, † 2005), literárního historika a ředitele knihovny v Lounech, který
se zasazoval za obnovu památek v této části regionu (chrámy v Ječovicích,
Černochově). Kostel sv. Jiljí (v době baroku filiální chrám kostela sv. Václava
v Kmetiněvsi, patronát premonstrátky v Doksanech). Pozoruhodná románská
věž se sdruženými okny (před r. 1200), gotické kněžiště (sanktuárium, gotická architektura
menzy), otázka půdorysného rozsahu románské lodi, v gotice zaklenuta. Nově
završena barokními plackami podle návrhu Johanna Michaela Renna z Litoměřic (dokončena r.
1787). Hlavní oltář původně v konventním chrámu premonstrátek v Doksanech,
jeho protějšek také druhotně umístěn v kostele sv. Václava v Kmetiněvsi
(porovnání obou oltářních architektur). Ikonografická připomínka --- zobrazení
sv. Norberta.
(e) Černochov – kostel sv. Václava, původní gotické kněžiště
vybudováno pod patronací cisterciáckého kláštera v Oseku. Zachován
pozoruhodný cyklus nástěnných maleb (kol. r. 1350) --- ikonografie, svatováclavský
cyklus, skupina deseti apoštolů, moudré a pošetilé panny. V regionu ojedinělé
ikonografické téma --- novozákonní podobenství o vstupu do nebeského království
(Matouš 25,1-13). Po barokní dostavbě lodi plní původní presbyterium funkci sakristie. Barokizace a přístavba barokní lodi – Josef
Jäger (kol. r. 1772–1779, panský architekt Kašpara Benedikta Ledeboura), oválná
loď, cenná vazba mezi úpravou stěn interiéru a pojednání fasády. Josef Jäger se
patrně podílel na dokončení zámku v Peruci. Cenný raně barokní oltář sv.
Václava, který je obklopen českými patrony (sv. Ludmila, sv. Vít, sv. Vojtěch,
sv. Prokop, sv. Zikmund, sv. Ivan) a Pannou Marií. Stav před obnovou a po restaurování,
návrat k původnímu barevnému řešení.
K zapamatování •• základní typy románské architektury
• přehled románských svatyň v regionu • zvon Brikcího z Cimperka v Lukově
(1589)a jeho biblický nápis • stavební vývoj kostela sv. Jiljí v Ředhošti –
tři etapy • jak se zobrazoval sv. Norbert? • ikonografie nástěnných maleb v bývalém
presbyteriu kostela sv. Václava v Černochově ••
P.S. Podklady – prezentace přednášky, „obrazové
skriptum“ – budou posluchačům zaslány e-mailem.
Žádné komentáře:
Okomentovat