pondělí 27. listopadu 2023

(5.) Raně středověká architektura (1. část), --- Lukov, Ředhošť, Černochov...

Kostel sv. Jiří v Lukově (říjen 2005)

(a) Základní typy románské církevní architektury --- rotunda, podélný kostel s apsidou; celkový přehled románské církevní architektury v regionu, nová zjištění po vydání souborného díla Anežky Merhautové,
Raně středověká architektura v Čechách, Praha 1971 (např. barokní plán kostela ve Zlonicích se zákresem rotundy atd.).

(b) Pro lepší porozumění smyslu církevní architektury několik informací z církevní věrouky, která se promítá do stavby kostela, do jeho liturgického prostoru; existencionální význam víry – KREDO – o nedělích a slavnostech, základní církevní pravdy.

(c)  Lukov --- půdorys obce, statek čp. 24, zájezdní hostinec (čp. 4). Kostel sv. Jiří (patronát Metropolitní kapitula sv. Víta), areál chrámu, hřbitov, kostnice. Rotunda (13. stol.), vnitřní zařízení kostela poničeno, ve většině deponováno – rekonstrukce na základě fotografické dokumentace pořízené v roce 1991. Hlavní oltář sv. Jiří přenesen z kostela sv. Jana a Pavla v Krtni, pozdně gotická socha Ukřižovaného (kol. r. 1500). Zvony – Jakub od Brikcího z Cimperka (1589), novozákonní text z Listu sv. Jakuba (1,22-24) převzat z Melantrichovy bible (1549), tzn. památka nejen výtvarná. Druhý zvon z roku 1784 (sv. Vít) od Františka Antonína Franka.

 (d)  Ředhošť --- při pohledu na České středohoří byla připomenuta památka předčasně zesnulého PhDr. Ivo Markvarta (* 1956, † 2005), literárního historika a ředitele knihovny v Lounech, který se zasazoval za obnovu památek v této části regionu (chrámy v Ječovicích, Černochově). Kostel sv. Jiljí (v době baroku filiální chrám kostela sv. Václava v Kmetiněvsi, patronát premonstrátky v Doksanech). Pozoruhodná románská věž se sdruženými okny (před r. 1200), gotické kněžiště (sanktuárium, gotická architektura menzy), otázka půdorysného rozsahu románské lodi, v gotice zaklenuta. Nově završena barokními plackami podle návrhu Johanna Michaela Renna z Litoměřic (dokončena r. 1787). Hlavní oltář původně v konventním chrámu premonstrátek v Doksanech, jeho protějšek také druhotně umístěn v kostele sv. Václava v Kmetiněvsi (porovnání obou oltářních architektur). Ikonografická připomínka --- zobrazení sv. Norberta.

(e) Černochov – kostel sv. Václava, původní gotické kněžiště vybudováno pod patronací cisterciáckého kláštera v Oseku. Zachován pozoruhodný cyklus nástěnných maleb (kol. r. 1350) --- ikonografie, svatováclavský cyklus, skupina deseti apoštolů, moudré a pošetilé panny. V regionu ojedinělé ikonografické téma --- novozákonní podobenství o vstupu do nebeského království (Matouš 25,1-13). Po barokní dostavbě lodi plní původní presbyterium funkci sakristie.  Barokizace a přístavba barokní lodi – Josef Jäger (kol. r. 1772–1779, panský architekt Kašpara Benedikta Ledeboura), oválná loď, cenná vazba mezi úpravou stěn interiéru a pojednání fasády. Josef Jäger se patrně podílel na dokončení zámku v Peruci. Cenný raně barokní oltář sv. Václava, který je obklopen českými patrony (sv. Ludmila, sv. Vít, sv. Vojtěch, sv. Prokop, sv. Zikmund, sv. Ivan) a Pannou Marií. Stav před obnovou a po restaurování, návrat k původnímu barevnému řešení.  

K zapamatování •• základní typy románské architektury • přehled románských svatyň v regionu • zvon Brikcího z Cimperka v Lukově (1589)a jeho biblický nápis • stavební vývoj kostela sv. Jiljí v Ředhošti – tři etapy • jak se zobrazoval sv. Norbert? • ikonografie nástěnných maleb v bývalém presbyteriu kostela sv. Václava v Černochově ••

P.S. Podklady – prezentace přednášky, „obrazové skriptum“ – budou posluchačům zaslány e-mailem.



Žádné komentáře:

Okomentovat